Motorhavari på bobil 2 år etter kjøpet – full erstatning til kjøper!
Advokat Anders Stub Søtorp bistår jevnlig bobileiere som opplever at bobilen de har kjøpt, er beheftet med feil/mangler av ulike slag. Det kan være alt fra mindre forhold, slik som f.eks. defekte skapdører eller manglende opplegg for TV, til større forhold, slik som f.eks. lekkasjer og fuktskader eller mekaniske problemer.
I én sak bisto advokat Stub Søtorp en bobileier som opplevde at bobilens motor totalhavarerte, to år etter at kjøpet ble gjennomført. Forhandleren som hadde solgt bobilen brukt, nektet ethvert ansvar for motorhavariet. Det samme gjorde bobilens importør.
I flere saker forsterkes utfordringene knyttet til en feil/mangel ved bobilen, ved at den først blir synlig når man har reist ut av Norge med bobilen; typisk på bobilferie i Europa.
Dette var også tilfellet i denne saken, hvor bobilens motor havarerte uten forvarsel, mens eier av bobilen var på en Europa-reise.
Eieren gjorde alt riktig; kontaktet bergingsbil som fraktet bobilen til nærmeste merkeverksted, og fikk motorhavariet utredet.
Verkstedet konkluderte etter nærmere undersøkelser med at en dysespiss hadde brukket, og lagt seg mellom en ventil og en stempeltopp. Som følge av dette havarerte motoren, og motoren var så skadet at den måtte byttes.
Motorbyttet påførte eieren en betydelig kostnad, som han ønsket erstattet av selger. Advokat Stub Søtorp sendte derfor i første omgang en reklamasjon til selger på kjøpers vegne.
I reklamasjonen ble det forklart hva som hadde skjedd, og det ble bedt om at selger skulle ta ansvar. Som feil/mangel ble det vist til at dysespissen skulle ha hatt en vesentlig lenger levetid enn den hadde vist seg å ha, og at det var sannsynlig at det var snakk om en produksjonsfeil.
Selgeren besvarte reklamasjonen, med å nekte å ta ansvar for motorhavariet. Det ble vist til at kjøpet ble gjennomført hele to år tidligere, og at det ikke var sannsynlig at det forelå noen form for produksjonsfeil.
Videre påpekte selger at kjøper hadde reklamert for sent, ved at reklamasjonen først ble sendt etter at motoren var byttet. Selger mente at dette utelukket kjøper fra noe form for krav mot selger.
Endelig mente selger at ansvaret i den aktuelle saken, uansett måtte ligge hos den norske forhandleren (importøren) som opprinnelig importerte bobilen til Norge.
På dette tidspunktet hadde advokat Stub Søtorp på vegne av kjøper, også sendt en reklamasjon til importøren av bobilen. Men også denne forhandleren avviste ethvert ansvar, og mente at kjøper måtte forholde seg til den forhandleren han hadde kjøpt bobilen av.
Til tross for flere forsøk fra kjøpers side på å få løst saken på minnelig vis, nektet både selger og importør å ta ansvar.
Selv etter at kjøper hadde innhentet en uttalelse fra et norsk verksted, hvor det fremgikk at det mest sannsynlig var snakk om en produksjonsfeil, fortsatte selger og importør å behandle kjøper som en kasteball mellom seg.
Advokat Stub Søtorp hadde da ikke annet valg, enn på kjøpers vegne å ta rettslige skritt mot selger og importør.
Både selger og importør fortsatte etter dette med å peke på hverandre, hvor selger mente at importøren måtte ta ansvar under garantien på bobilen, mens importøren mente at feilen/mangelen måtte ha oppstått etter at de solgte bobilen fire år før motorhavariet.
Verken selger eller importør fikk gehør for sine argumenter, og de ble begge holdt erstatningsansvarlig fullt ut for kjøpers kostnader til å få byttet bobilens motor.
Opplever du at bobilen ikke holder det selger har lovet?
Hvis du opplever at bobilen ikke holder det selger har lovet, eller at selger ikke følger opp saken din på en slik god og effektiv måte som du har grunn til å forvente, bør du kontakte oss snarest.
Vi kan bistå deg med å sørge for at kravet ditt mot selger legges frem på en korrekt måte i tråd med loven, og ikke minst at du unngår uten videre å bli avspist av selger med mindre enn det du etter loven har krav på.
Husk at for selger innebærer f.eks. ofte et tilbud om "omlevering", noe ganske annet, og for selger billigere, enn en "kostnadsfri omlevering" etter loven.
Mens selgers reparasjonsarbeid pågår, kan du dessuten ha krav på at selger stiller en lånebobil (leiebil) til din disposisjon, forutsatt at selgers reparasjonsarbeid medfører at du står uten bobilen din i mer enn én uke. Vi kan også bistå deg med å gjøre et slikt krav gjeldende.
Har du spørsmål eller ønsker bistand i en sak vedrørende bil, båt eller bobil?
Kontakt advokat/partner Anders Stub Søtorp for en vurdering av din sak.
Telefon: +47 920 32 414 / E-post: as@skaunadvokat.no
Er du medlem av Norsk Bobilforening?
Advokat Stub Søtorp har en samarbeidsavtale med Norsk Bobilforening, hvor foreningens medlemmer bl.a. får inntil 1 time kostnadsfri juridisk rådgivning per telefon, innenfor alle rettsområder (bobil, arv, familie, arbeid, forsikring, eiendom, mv.).
Se www.bobilforeningen.no ("Medlemsfordeler") for nærmere informasjon om tilbudet.