Koronaviruset: Reiser og arrangementer

Smittevernstiltakene som følge av utbruddet av koronaviruset har ført til at nesten samtlige arrangementer i nær fremtid landet over har blitt avlyst, og at myndighetene fraråder enhver utenlandsreise som ikke er strengt nødvendig.

Nedenfor følger en gjennomgang av rettighetene dine rundt reiser og arrangementer:

1.     Arrangementer

Ved avlyste arrangementer som eksempelvis konserter eller forestillinger vil en som hovedregel i en normalsituasjon ha rett på refusjon av billettutgifter. Prinsippet om ytelse mot ytelse er sentralt i norsk rett, og en arrangør skal i utgangspunktet ikke ha betalt for noe som ikke blir levert.

Koronautbruddet har imidlertid ført til en så stor unntakstilstand, at arrangøren kan tenkes å ha mulighet til å påberope seg «force majeure». Force majeure (fr. «større krefter») innebærer at en avtalepart fritas for ansvar, hvis det oppstår en ekstraordinær hendelse eller omstendighet utenfor avtalepartens kontroll som gjør det mer eller mindre umulig å oppfylle. Klassiske eksempler på dette er krig eller naturkatastrofer, men også mindre alvorlige hendelser som streik og transportforbud har vært akseptert.

Dersom arrangørens avtalevilkår inneholder en bestemmelse om force majeure, må det vurderes om den dekker også tilfellet globale pandemier. Hvis den ikke gjør det, eller avtalen helt mangler en slik klausul, så kan det likevel tenkes at arrangøren kan påberope seg force majeure med grunnlag i bakgrunnsretten og rettspraksis. Det ender i en konkret vurdering, hvor for eksempel et påbud fra myndighetene om å avlyse arrangementet - som er blitt vanlig nå grunnet koronautbruddet - mer trolig vil være å anse som force majeure.

Selv om arrangøren vil påberope seg force majeure, vil virkningene overfor kunden fremdeles være avhengig av avtalevilkårene for øvrig. Skulle arrangøren for eksempel være fritatt å refusere billetten til kunden tross avlysningen, må dette være en klart forutsatt mulighet etter avtalevilkårene. Disse vilkårene må i så fall være eksplisitt samtykket til av kunden ved avtaleinngåelsen.

2.    Reiser

En gjennomgang av forsikringsselskapenes behandling av koronakrisen viser ganske likelydende praksis, slik at de fleste reiseforsikringer dekker avbestilling av private reiser til utlandet som skulle vært gjennomført i perioden 12. mars til 14. april. For tjenestereiser opererer selskapene med tidsrommet 14. mars til 14. april.

Dette er i samsvar med Utenriksdepartementets reiseråd («UD»), som i skrivende stund fraråder alle reiser til utlandet som ikke er «strengt nødvendige», frem til 14. april.

For reiser som skal gjennomføres etter 14. april, vil avbestilling og refusjon være avhengig av avtalevilkårene til det enkelte reise- eller flyselskap - og hvorvidt UD endrer eller forlenger reiserådet.

3.    Pakkereiser

For pakkereiser vil en i tillegg ha beskyttelse etter de ufravikelige bestemmelsene i pakkereiseloven. Pakkereiser etter dagens lov er ikke bare tradisjonelle charterreiser, men også «sammensatte reisearrangement»; en kombinasjon av reisetjenester fra ulike aktører hvor de har målrettet markedsført hverandre. Et eksempel på dette kan være at flyselskapet ved bestilling av reisen videreformidler et konkret tilbud på hotell eller leiebil på ankomststedet. Hvorvidt en reise som er satt sammen av den reisende selv faller inn under disse bestemmelsene, beror likevel på en konkret vurdering.

Dersom pakkereiselovens bestemmelser kommer til anvendelse, er det etter loven to former for avbestilling; en med gebyr og en uten.

Den reisende har alltid rett til å avbestille en pakkereise mot et avbestillingsgebyr. Størrelsen på dette avhenger av hvor tett opp til avreise avbestillingskravet kommer, og det følger ofte standardiserte satser i henhold til avtalen. Hvis det ikke fremgår av avtalen, skal gebyret tilsvare prisen på pakkereisen med fradrag av arrangørens kostnadsbesparelser og inntekter fra alternativ bruk av reisetjenestene. Må arrangøren for eksempel likevel betale for flybilletten, vil dette utgjøre en del av avbestillingsgebyret. Arrangøren skal alltid fremlegge en begrunnelse for størrelsen på gebyret hvis den reisende ber om det. Dette er det viktig å be om, så tallene kan ettergås.

For avbestilling uten å utløse avbestillingsgebyr, kreves det «uungåelige og ekstraordinære omstendigheter» på reisestedet, eller i umiddelbar nærhet av dette, slik at gjennomføringen av reisen «påvirkes i vesentlig grad». Dette er vilkår som etter sin ordlyd minner om «force majeure», som det ble redegjort for ovenfor, men innholdet er ikke like strengt. Dersom UD eller Folkehelseinstituttet fraråder å reise til reisestedet, vil det som oftest foreligge grunnlag for avbestilling uten gebyr. Sykdomsutbrudd på reisestedet kan uansett fraråding fra myndighetene være aktuell avbestillingsårsak, hvis den reisende er i en særlig risikoutsatt gruppe ved smitte.

Arrangøren kan også avlyse reisen på eget initiativ grunnet «ekstraordinære omstendigheter». I disse tilfellene vil ikke den reisende ha krav på erstatning.

Har du spørsmål eller ønsker bistand i forbindelse med avlyste arrangementer og reiser på grunn av koronaviruset?

Skaun Advokatfirma kan bistå både privatpersoner og bedrifter som har behov for rådgivning eller vurdering av rettigheter og plikter i forbindelse med avlyste reiser og arrangementer.

Bjørnar Håland
Advokat/Partner
+47 907 56 721
bh@skaunadvokat.no

Martin Hartveit Grøttland
Advokatfullmektig
+47 900 84 045
mhg@skaunadvokat.no