Koronaviruset: Kjøp av ny bil, bobil, campingvogn eller båt, i en usikker tid

Kjøp av ny bil, bobil, campingvogn eller båt, er for mange nordmenn den nest største investeringen de foretar seg. Smittevernstiltakene mot Koronaviruset har imidlertid for mange ført til stor usikkerhet rundt privatøkonomien. Dette, kombinert med nær kollaps i oljeprisen og dertil kronekursen, gjør at mange nå bekymrer seg for om prisen på det bestilte kjøretøyet nå blir mye høyere, og om det er mulig å komme seg ut av avtalen. 

Artikkelen nedenfor legger til grunn at kjøper er en privatperson. 

Hva risikerer du som forbruker? 

Forsinkelse på levering 

Smittevernstiltakene preger hele den globale forsyningskjeden, fra råvarer, gjennom produksjon av deler, til fabrikkene som skrur dette sammen til biler, bobiler, campingvogner eller båter. I skrivende stund er det meldt at alle de store fabrikantene på kontinentet har stengt ned sine fabrikker. Som følge av denne driftsstansen, er det høynet risiko for at leveringen av kjøretøyet kan bli forsinket. 

Høyere pris 

Videre har oljeprisfallet på kort tid sterkt svekket kronens verdi, målt mot de store handelsvalutaene dollar, euro og yen. Denne valutadifferansen fører til et direkte påslag på kjøretøyets pris, men hvorvidt den påvirker det enkelte kjøp avhenger av når valutaomregningen skjer, og hvordan forhandlernes kontraktskjeder er utformet. 

Hvis leveringen av bilen blir forsinket 

De fleste kjøpekontraktene i bransjen forutsetter et visst slingringsmonn for levering. I de fleste tilfellene stipuleres det at levering skjer i løpet av en gitt kalendermåned. Dersom leveransen av bilen blir forsinket utover dette, er utgangspunktet at du som kjøper kan ha rett til å heve kjøpet. Dette fremgår som oftest direkte av kjøpekontrakten, men kjøpers rettigheter til å heve ved vesentlig forsinkelse, er uansett forankret i forbrukerkjøpsloven.  

Kjøper må imidlertid gi selger beskjed om dette, og også akseptere at selger får en rimelig tilleggsfrist på å få levert bilen, bobilen, campingvognen eller båten. Hvor mye tid selger skal få på å oppfylle, må vurderes ut ifra den konkrete sak. Dersom et bestemt leveringstidspunkt likevel var en klar forutsetning ved kjøpet, og dette kan dokumenteres, vil kjøper ofte kunne heve umiddelbart. 

I en normalsituasjon vil et slikt mislighold fra selgers side kunne gi kjøper krav på erstatning hvis han har lidt økonomisk tap som følge av forsinkelsen, men dette blir ikke aktuelt når selgers forsinkelse skyldes årsaker han ikke kan påvirke eller ha forutsett, for eksempel at fabrikkene stenges som følge av en global pandemi. 

Hvis bilen, bobilen, campingvognen eller båten blir dyrere enn forutsatt 

Som nevnt innledningsvis, gjør en svak krone satt opp mot en sterk euro, dollar eller yen, at en ny bil, bobil, campingvogn eller båt koster vesentlig mer når den blir losset av fraktskipet i april 2020 enn det den gjorde i januar 2020. 

Kjøpskontrakten blir bestemmende for om denne kostnaden må bæres av kjøper eller av selger. For båter, bobiler og campingvogner er det vanlig enten å avtale endelig kjøpesum på forhånd med en margin som tar noe høyde for valutaendringer og lignende, eller at selger helt fraskriver seg ansvar for alle prisendringer i bestillingsperioden. 

Bilbransjen er noe mer standardisert, i hvert fall blant de store forhandlerkjedene. En gjennomgang av bransjens avtalevilkår viser i stor grad likelydende bestemmelser, men hvor det likevel er noen forskjeller som kan få betydning. 

De fleste avtalene fastsetter at en prisøkning, grunnet toll og avgift, innkjøpspris eller valutaendringer, som utgangspunkt justerer kjøpesummen tilsvarende. I tilknytning til dette er det ofte avtalt et tak for prisøkningen, som oftest rundt 5-6%. Blir kjøpesummen dyrere enn dette, vil kjøper altså normalt ha rett til å heve kjøpet. 

Noen unntak til dette er det likevel å finne i bransjens avtaler: 

Kort leveringstid 

En del av avtalene har eksplisitte bestemmelser om at kjøper kan forholde seg til avtalt kjøpesum, så fremt avtaledato og leveringsdato er innenfor et kort tidsrom, for eksempel fire måneder fra hverandre. 

Lang leveringstid 

Andre avtaler forbeholder seg at kjøper likevel ikke kan bruke hevingsadgangen ved prisøkning over 5-6% som nevnt over, dersom tiden mellom avtaleinngåelse og leveringsdato er mer enn fem-seks måneder. Dette vil ofte være aktuelt ved kjøp av elbiler. I disse tilfellene vil, etter kontrakten, hele prisøkningen belastes forbrukeren. Det er imidlertid ikke sikkert at et slikt avtalevilkår vil stå seg dersom prisøkningen blir så betydelig at det faller inn under det en kontraktsrettslig kaller bristende forutsetninger. Dette må i så fall vurderes konkret i den enkelte sak. 

Særskilte spesifikasjoner 

Videre er det et gjengs avtalevilkår at kjøper ikke kan heve grunnet prisendringer før levering, dersom bilen bestilles med «særskilte spesifikasjoner». Hva som ligger i dette vil variere fra modell til modell. Selger har interesse av ikke å bli sittende igjen med et kjøretøy som er så spesielt at det er vanskelig å selge til andre. Typeeksempelet er en svært uvanlig farge, men også mer alminnelig ekstrautstyr fra utstyrslisten kan undertiden utgjøre «særskilte spesifikasjoner».  

Å bestille en stor familie-SUV uten tilhengerfeste, vil kunne utgjøre en «særskilt spesifikasjon». Det samme dersom det bestilles en liten bybil med dieselmotor, hvis nesten alle andre velger bensin på den modellen. Likeså om kjøper bestiller en påkostet luksusbil, men velger bort utstyr som biler i den prisklassen normalt har; for eksempel metallic-lakk og skinnseter. 

En bil med slike «særskilte spesifikasjoner» vil kunne være svært vanskelig for selger å få omsatt uten tap, og derfor ønsker en å avgrense kjøpers hevingsrett noe i avtalen. 

Avbestilling 

Kjøperen kan før levering likevel nesten alltid velge å avbestille bilen. Dette følger av kjøpskontrakten og forbrukerkjøpsloven § 41. Benytter kjøper denne adgangen, må han være forberedt på å betale selger erstatning for eventuelle tap dette medfører for han. 

Flere av bransjens avtalevilkår regulerer dette med en fast sats for erstatning, et «avbestillingsgebyr», gjerne på rundt 8 % av kjøpesummen. 

Hvis det ikke er særskilt regulert i avtalen, må erstatningen beregnes på bakgrunn av reglene i forbrukerkjøpsloven. Selger har likevel en viss plikt til å begrense sitt eget tap, og er bilen ikke utstyrt med «særskilte spesifikasjoner» som beskrevet tidligere, vil bilen lettere kunne videreselges til andre uten store kostnader. Dette bør i så fall reflekteres i en reduksjon av erstatningskravet. 

For kjøretøy med stor grad av spesifisering, som bobiler, campingvogner og båter, vil erstatning ved avbestilling i stor grad være avhengig av hvor langt i byggeprosessen fabrikanten har kommet. Dersom kun skroget eller chassiset er ferdigstilt, vil det være enklere å justere prosessen til en ny kunde, til forskjell fra om det bare er siste skaphåndtak som mangler. 

I praksis 

«I disse koronatider» er et uttrykk som nå brukes så ofte at det nesten har mistet mening. Men helt betydningsløst er det ikke. De fleste forhandlere og selgere av biler, bobiler, campingvogner og båter legger til grunn at krisen er midlertidig og forbigående, herunder at stengte fabrikker og skyhøy valutakurs ikke nødvendigvis er noe som vil vare. 

Flere store forhandlere har allerede rykket ut i media og sågar ringt kjøpere, for å understreke at de fastholder priser som avtalt, eller kan levere tilsvarende kjøretøy innen avtalt tid. For kjøper er det god grunn til å håpe på at det er mulig å finne gode løsninger med selger, dersom spørsmålene over kommer på spissen. Kjøp av ny bil, bobil, campingvogn eller båt, markerer ofte starten på et langvarig forhold med selger/forhandler. Både kjøper og selger er derfor som regel tjent med et godt kundeforhold, også etter at koronakrisen er over. 

Skulle det likevel oppstå uenigheter rundt kjøpet, kan det være fornuftig å innhente juridisk bistand og veiledning tidlig. 

Kontakt: 

Anders Stub Søtorp  
Advokat/partner  
+47 920 32 414  
as@skaunadvokat.no 

Martin Hartveit Grøttland  
Advokatfullmektig  
+47 900 84 045  
mhg@skaunadvokat.no